Posted by: immaia410 | August 25, 2011

analogi tajmik

mentajmik mad’u adalah satu fasa awal dalam dakwah. proses ini penting di mana kita memperkenalkan fikrah yang kita perjuangkan, mengumpulkan mereka yang cenderung untuk menerima tarbiyah dan menyusun program-program tarbiyah seterusnya.

Semalam berkesempatan volunteer untuk dental screening program  di Pangsapuri Rimba anjuran Fakulti Pergigian UiTM Shah Alam. Bertolak seawal 830pagi dengan bas klinik bergerak uitm, perjalanan 10 minit dari kampus melalui jalan-jalan yang separa rata. Tempat strategik untuk bas adalah di tengah2 kawasan blok2 rumah flat Rimba, lalu bermulalah usaha setengah hari kami membantu pensyarah mencari pesakit untuk klinik uitm.

Berakhir dalam pukul 130 petang, kami pon berkemas dan pulang….Dalam perjalanan pulang ke rumah dari shah alam, saya kira usaha mencari pesakit di flat rimba ni saling tak tumpah dalam usaha mencari “pesakit” yang perlu diubati dalam kerja2 dakwah…

1. Perancangan yang mantap – tempat yang strategik dekat dengan target patient; tenaga kerja mencukupi ada doktor, matron,  students, nurse, attendant, driver; promosi sejak 2 minggu lepas kpd penduduk flat; alatan yg lengkap dan dalam kondisi yang baik; tepat pada masa yang dijanjikan. ~ dalam medan dakwah, program2 ceramah, talk, exhibition, forum etc perlu juga menitikberatkan perkara-perkara ni cthnya dibuat di dewan masjid, bilik kuliah yang sesuai dan dekat dengan mrk yang akan hadir. kalau tak cukup tenaga ikhwah/akhawat, buka tugasan kepada sukarelawan, PA system jelas, monitor screen dikedudukan yang baik, dan ruangan tersusun kemas; promosi habis-habisan untuk jangka waktu yang optimum; aturcara majlis tepat ikut waktu yang telah diwar-warkan.

2. Penyampaian yang baik dan berkesan – situasi paling menarik, Dr ckp english (lecturer oversea) – student translate BM – ckp dengan cucu pesakit (warga India) – tolong translate kat neneknya (yg hanya faham bahasa tamil). Apa2 pun dalam semua situasi lecturer sy akan bertanya concern pesakit, ada apa2 complain tak ttg gigi/kesihatan mulutnya, kemudian akan memeriksa dan berbincang dengan pesakit. Kuncinya disini, tahu concern pesakit, mencari punca dan berbincang macam mana nak rawat. ~ Begitulah juga dalam dakwah, penceramah kena selari dengan audience, mengupas satu-satu isu dengan cara memahami latar belakang org yang didakwahnya kemudian sama-sama2 berbincang apa resolusi untuk tindakan dan amalan mereka yang mendengar. Jika ini tak dikuasai penceramah akibatnya masuk telinga kiri, keluar telinga kanan, tidak memberi kesan pada hati dan minda pendengar. Dan jika penceramah hanya mampu “meniup semangat” pendengar tanpa membimbing dalam beramal, alamatnya kesedaran hanya hangat semasa berprogram.

3. Kerjasama erat dikalangan penganjur – hubungan kami (pelajar) dengan pensyarah dan staff semakin rapat. dalam situasi sebeginilah ruang untuk pelajar menimba pengalaman yang berguna untuk masa depan. tak ada masalah untuk buat silap, yang penting belajar daripada kesilapan dan lakukan yang terbaik. memang banyak benda sy dan rakan-rakan tak tahu lagi2 ni pertama kali kami berklinik (pertama buat sy utk klinik gigi di msia). end of the day banyak yang kami belajar. komunikasi yang baik dengan staff sangat membantu.. ~ melaksanakan satu program dakwah umum yang besar dan mempunyai expectation yang tinggi bukan suatu yang mudah. komunikasi yang jelas antara team JK sangat2 penting, dan masa inilah kita nak kenal character sebenar seorang ikhwah atau akhawat. bukan untuk tujuan yang negatif tapi untuk sama2 meningkatkan kualiti diri sbg pendakwah professional. apa yang kurang atau lemah ditingkatkan dan yang bagus dijadikan panduan. barulah kerja amal muassasi jadi basah dalam ukhuwwah yang mahabbah, hilang tekanan dan pening2 dengan adanya bantu-membantu dan saling memahami.

4. Mesra dan tersusun – memang diakui agak stress handle karenah pesakit. tapi muka kena tetap senyum, kata kena tetap manis. pesakit datang secara sukarela nak meminta nasihat dan rawatan, mereka tak tahu dan nak tahu tentang kesihatan gigi dan mulut. macam2 peringkat umur, pelbagai bangsa dan bahasa, ada yang sempurna ada yang istimewa, pendek kata jadi ala-ala klinik gigi 1 Malaysia la kitorg semalam. pengalaman baru turun berkhidmat kepada masyarakat. yg bestnya ada sorg budak ni, dari pagi dia datang kat meja pendaftaran (tak gi skolah ke dik??) tapi tak nak bagi doktor cek gigi dia mula2 kata segan pastu takut pulak… akhirnya lepas dah sembang2 dengan dia, nak juga akhirnya bagi kam tgk gigi dia (jadilah dia pesakit terakhir semalam…). ~ Kekusutan dan tekanan memang tak bolehdipamerkan pada riak wajah penganjur. Senyuman kepada yang hadir sangat penting. Di mana perlu, berilah bantuan secara fizikal ataupun lisan. Mereka datang ke program dengan sukarela untuk cari apa yang mereka perlukan untuk menambah kualiti hidup, raikan mereka. Bertegur sapa dan bersilaturahimlah dengan yang hadir, langkah yang penting untuk memautkan dua hati.

6. Hadiah/tanda penghargaan – kami beri free ubat gigi pada pesakit yang datang🙂 seronok betul budak2 dpat kodomo lion. bagaikan satu penghargaan atas keberanian dan kekuatan mereka menghadirkan diri. selalunya orang takut dentist tapi mereka ni berjaya lawn rasa takut. tahniah!! ~ begitulah juga kerja2 dakwah. sediakan doorgift buat peserta yang hadiri program ilmu, Rasulullah saw amat2 galakan umatnya memberi hadiah kepada orang lain.

7. Pendaftaran – detail pesakit kena amik, senang nak contact balik diorang lepas ni untuk rawat selanjutnya, info2 dicatat dengan sistematik.. ~ sebabtu la dalam prgram perlu disediakan kaunter pendaftaran juga, untuk kita keep contact dengan mereka yang pernah hadir program kita.

8. Follow up – semalam hanya buat check up sahaja, no treatment. lepas raya, pesakit yg kritikal akan dihubungi, yang perlukan rawatan dijemput ke klnik pergigian uitm shah alam di kampus… ~ kiranya program tajmik ni hanyalah taaruf/pengenalan, tidak boleh sembuh dengan sekali jumpa, rawatan memerlukan masa yang panjang, follow up pon ada dalam berdakwah dan memerlukan satu entri khas untuk dibicarakan…mungkin lain kali inshaAllah..

Pengalaman yang berharga!

Sekian.

Moga dapat manfaat untuk diamalkan.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: