Posted by: immaia410 | August 19, 2011

19 Ramadhan 1432

hujan renyai ba’da maghrib. malam ni malam ke 20 Ramadhan…Alhamdulillah saya masih diizinkan menghirup udara Ramadhan. Pejam celik dah masuk 1/3 juzuk terakhir ramadhan tahun ini…dan genap hari ni, 19 Ogos 2011, dah 5 bulan saya kembali ke tanah air..cepat sungguh masa berlalu

saya akui suasana Ramadhan di sini dan di sana jauh berbeza. di sana, masuk 10 malam terakhir makin susah nak cari parking di masjid walaupun sampai awal daripada hari sebelumnya, bacaan imam makin syahdu, doa qunut makin panjang dan mampu menitiskan airmata walaupun doa yg dibaca hanya 20% saya faham. saya dan kawan2 saling memotivasi untuk mengejar malam lailatul-qadr. saban tahun di sana, rasa kecintaan terhadap Ramadahn makin mendalam, sebelum tu tak dapat nak faham dan jiwai erti ihya’ (menghidupkan) ramadhan. masa sekolah rendah dan menengah dulu, tahu jer pasal berkatnya bulan Ramadhan tapi ibarat masuk telinga kanan, keluar telinga kiri, sedikit pon tak hinggap kat hati. bila balik kampung selalu heran macam mana orang2 berumur kat kampung boleh tak tidur malam untuk tadarus n solat malam2…Alhamdulillah anugerah Allah mencampakkan saya di perantauan, pergi bermusafir di tempat majoritinya bukan islam membuka mata saya, dan lebih penting lagi telah membuka hati saya untuk lebih sayang dan ‘izzah dengan islam. terutamanya tarbiyyah2 di bulan Ramadhan. saya ingat lagi waktu di tahun pertama, saya ikuti daurah 3 hari dalam bulan puasa, temanya “attain taqwa”, mengupas lebih dalam suruhan Allah untuk kita berpuasa supaya kita bertaqwa (Al-Baqarah, 2:183)..tidak berakhir di situ, pengalaman iftar (berbuka) bersama teman2 di uni, macam mana kita qanaah dgn apa yg ada, sabar beratur, benar2 mengajar diri tentang akhlak seorang muslim…itu secebis pengalaman2 lalu, hari ini, saya bersyukur dapat berpuasa bersama keluarga setelah sekian lama. walaupun suasananya berbeza, tarbiyyah Allah tetap sentiasa ada. Allah nak saya belajar sabar di sudut yang lain pula. sabar menghadapi dugaan2 hidup yang lebih besar dan lebih realiti. mungkin saya tidak berjaya 100% setakat ini, saya tetap akan berusaha ke arah itu, inshaAllah…

5 bulan di Malaysia. inilah realiti kehidupan. apa yang saya belajar di Australia selama 5 tahun 1bulan 3hari teruji selama 5 bulan saya di sini. Memang boleh jadi, ilmu2 tu sebagai pendinding atau sebaliknya (nauzubillah) hanya mengasap semata-mata. Saya rasa balik Malaysia sebagai muallaf, insan yang kembali mengenali fitrahnya dan kembali mengamati deen nya. Apa yang dipupuk selama 5tahun+ boleh jadi sia-sia kalau tidak kuat menentang arus. Sebab itu asas perubahan kena jelas, pergantungan dan hubungan dengan Allah kena kuat, program dakwah dan tarbiyyah kena diteruskan, ini semua sumber-sumber kekuatan untuk berenang meredah lautan (arus Malaysia). Saya akui saya hampir kecundang dengan suasana, sesungguhnya Allah tetap sayang pada hambaNya. Apa yang saya boleh kata saat ini, kena mujahadah untuk istiqamah dan tsabat. Dua perkataan yang sering seorang daie ungkapkan, yang maknanya sangat berat dan mendalam.

10 malam-malam terakhir ni, saya berharap sangat untuk mengumpul segala kekuatan memperbaiki kesilapan 5 bulan yang lalu. Saya mohon Allah ampuni dosa-dosa saya tikamana saya keterlaluan dalam tindakan saya, saya lupa dan lalai, saya abaikan tanggungjawab sebagai anak dan kakak, saya terlalu banyak berangan daripada bertindak dan atas hak-hak yang saya tidak tunaikan…saya mahu berubah!! jadi lebih baik dari semalam, lebih baik dari 5bulan lalu, lebih baik dari 5 tahun lalu. ya Allah, perkenankanlah doa hambaMu ini..


Responses

  1. salam ili,

    moga diberi kekuatan..teruskan mujahadah, tabahkan hati

  2. I love to read your writing, sis..love you fillah.

  3. akak, selamat maju jaya.


Leave a Reply

Categories

